De ce apar aceste probleme dermatologice?
Cercetătorii din Statele Unite au identificat o legătură surprinzătoare între medicamentele pentru slăbit din clasa agoniștilor GLP-1, precum Ozempic și Wegovy, și apariția unor probleme dermatologice neobișnuite. Pacienții care urmează aceste tratamente au raportat desprinderea unghiilor, pierderea bruscă a părului și inflamații ale scalpului. Concluziile au fost publicate în octombrie 2026, în urma unei analize ample care a vizat dosarele medicale a peste 12.000 de adulți.
Știri de ultimă oră
Pericolul HPV la bărbați: România are cele mai mici rate de vaccinare din Uniunea Europeană
Experți europeni și români dezbat vaccinarea la Congresul UMF
Vaccinul anti-cancer reduce riscul de deces în melanom cu 42%
Peste 500 de copii de la sate au primit îngrijiri stomatologice gratuite în doi aniStudiul a comparat date din trei sisteme de sănătate majore, incluzând un grup de control format din pacienți care au urmat tratamente alternative pentru diabet.
Rezultatele sunt grăitoare: 3,2% dintre utilizatorii de GLP-1 au suferit de onicoliză — desprinderea parțială sau totală a unghiei — față de doar 0,7% în grupul de control.
În ceea ce privește căderea părului, aceasta a fost de două ori mai frecventă în rândul celor care au utilizat GLP-1. Mai mult, inflamația scalpului, diagnosticată drept dermatită seboreică, a afectat 4,1% dintre utilizatori, comparativ cu 1,3% în cazul celorlalți. Specialiștii bănuiesc că modul în care aceste medicamente influențează metabolismul ar putea perturba producția de keratină și flora microbiană a pielii.
Medicamentele GLP-1 imită un hormon intestinal care stimulează secreția de insulină și reduce pofta de mâncare, facilitând o scădere rapidă în greutate. Dr.
Legătura dintre slăbirea rapidă și sănătatea pielii?
Elena Ramirez, autorul principal al studiului, explică faptul că mecanismele care îmbunătățesc controlul glicemiei influențează, inevitabil, și regenerarea celulară la nivelul pielii și al unghiilor. Testele de laborator au arătat o scădere a genelor responsabile de producția de keratină.
În plus, pierderea rapidă în greutate poate duce la deshidratare ușoară și carențe de nutrienți, precum biotina și zincul, esențiale pentru integritatea firului de păr și a unghiilor.
Efectele tind să apară după 3-6 luni de tratament, fiind mai pronunțate la persoanele de peste 50 de ani.
Medicii încep să pună în balanță beneficiile slăbirii cu riscurile acestor complicații. Dr.
Michael Lee, endocrinolog, subliniază că, deși aceste medicamente rămân o revoluție în tratarea obezității, monitorizarea pacienților trebuie să fie mult mai riguroasă. El recomandă examinări dermatologice înainte de începerea terapiei și controale periodice la fiecare două luni. Unele clinici au început deja să prescrie multivitamine pentru a preveni deficiențele nutriționale.
Se vor schimba protocoalele de prescriere?
Deși autoritățile de reglementare analizează datele, încă nu au fost emise avertismente oficiale, însă companiile de asigurări ar putea impune în viitor evaluări dermatologice obligatorii pentru decontarea tratamentului.
Ce simptome ar trebui să urmărească pacienții?
Atenție la unghiile care devin moi, se desprind de patul unghial, la subțierea bruscă a părului sau la apariția unor zone roșii și descuamate pe scalp.
Pot fi prevenite aceste efecte? Hidratarea corectă, o dietă bogată în vitamine și controalele dermatologice regulate reduc riscurile. Discutați cu medicul despre eventuale suplimente cu biotină. Sunt medicamentele GLP-1 nesigure?
Acestea rămân extrem de eficiente pentru controlul greutății și al glicemiei. Problemele dermatologice sunt relativ rare și, de cele mai multe ori, reversibile, însă necesită o supraveghere medicală atentă.
